Zorunlu eğitim

Eğitim Sistemi ve Mesleki Sorunlar

Öncelikle tüm milletimizin Kurban Bayramı’nı tebrik ediyor, Hakk’a takdim edilen kurbanların ilahi mertebeye yakınlığa vesile olmasını diliyorum. Bugün eğitim sistemimizin yol açtığı ve gittikçe sonuçları ağırlaşmaya başlayan bir soruna değineceğim.

28 Şubat sürecinde İmam-Hatip liselerinin önünü kesme çabası, zaten kötü durumda olan meslek liselerini iyice kötürümleştirmişti. İlerleyen süreçte önceki tahribatının tamiri için bir dizi düzenleme yapıldı. Bu düzenlemeler içinde en önemlisi, ilk okulun yanı sıra orta okul ve lisenin de zorunlu eğitim kapsamına dahil edildiği 4+4+4 düzenlemesidir.

Birincisi: Her şeyden önce bu sistem bir çocuğun liseyi bitirinceye kadar herhangi bir mesleki beceri kazanmasına imkan tanımıyor. Mesleki beceriler için zaten meslek liselerinin açıldığını söyleyebilirsiniz. Fakat Türkiye’de hiçbir zaman meslek liseleri hakiki anlamıyla mesleki beceri kazandıracak kıvama gelmedi.

İkincisi: Sanırım değişik dünya görüşüne sahip eğitimcilere yahut orta ve yüksek eğitimin muhtelif alanlarda hizmet eden hocalara sorsak kahir ekseriyetle Türkiye’de eğitimin zayıf karnının bilhassa lise eğitimi olduğunu söyleyeceklerdir. Orta okul eğitimi de sorunlu ama lise eğitiminin daha derin sorunları var.

Üçüncüsü: Malum olduğu üzere zorunlu eğitim modern bir vakıa ve bir çırpıda sayılamayacak kadar makul veya mazur gerekçeleri olduğu söylenebilir. Lakin bir insanın hayatının on iki yılını bu şekilde doldurmak insan haysiyetiyle ne kadar bağdaşır? Açıkçası bu, bir devletin kendi siyasi hedefleri için dahi çok uzun bir süre. Üstelik lise çağlarındaki gençlerin tamamının böylesi bir eğitim sürecine istekli ve açık olduğunu düşünmek için insan tabiatından habersiz olmak gerekir.

Kuşkusuz eğitimin sorunları, sadece bir sınav sistemi ve müfredat meselesi olarak görüldüğü sürece anlaşılamaz. Genel olarak eğitim sisteminin yapısı, hedefleri, toplumun tarihi ve temel değerleriyle ilişkisi daha derinden ele alınmalı, uygulama zafiyetleri ve genel ahlâkî sorunların eğitimdeki sonuçları hesaba katılmalıdır.

Related Posts

Rusya, Akkuyu Nükleer Santrali’nin yüzde 49’luk hissesini satmak için görüşmeler yürütüyor

Rusya, Akkuyu Nükleer Santrali’nin yüzde 49’luk hissesini satmak için görüşmeler yürütüyor

Yeni açıklanan enflasyon oranları Hırvatları endişelendirdi

Hırvatistan İstatistik Bürosu tarafından açıklanan öncü verilere göre, Hırvatistan’da yıllık enflasyon oranı Haziran 2025’te yüzde 3,5’ten yüzde 3,7’ye çıkarak son dört ayın zirvesini gördü. Bu yükselişte gıda, içecek ve tütün ürünlerindeki yüzde 5,2 …

‘Çok fazla genel müdür’ var diyen banka 230 kişiyi işten çıkaracak

Hollandalı finans devi ING, üst düzey yöneticilerin sayısının fazlalığını neden göstererek toptan bankacılık bölümünde 230 pozisyonu kapatma kararı aldı.

İmalat PMI 8 ayın en düşüğünde

İmalat PMI 8 ayın en düşüğünde

Ticaret Bakan Yardımcısı Gürcan: ‘Iğdır’da kayısı 1 TL, İstanbul’da 120 TL’ye satılıyor’ paylaşımları üzerine inceleme başlattı

Ticaret Bakan Yardımcısı Mahmut Gürcan, “Iğdır’da kayısı 1 TL, istanbul’da 120 TL’ye satılıyor” şeklindeki paylaşımlar üzerine Ticaret Bakanlığı denetim ekiplerince Iğdır’da incelemelerin başlatıldığını bildirdi.

Türk-İş yoksulluk sınırını açıkladı: 85 bin TL’yi aştı

Türk-İş verilerine göre haziran ayında açlık sınırı 26 bin 115 TL’ye, yoksulluk sınırı ise 85 bin 65 TL’ye yükseldi.